Elektronická evidence tržeb (EET) - Platí pro moje podnikání? A jak s ní začít?

Konec roku 2016 přinesl podnikatelům zásadní změny. Do praxe se totiž dostala Elektronická evidence tržeb (EET). EET platí i v jiných evropských zemích, v České republice v rámci jeho zavedení došlo k řadě specifik. Například EET není implementováno plošně najednou ale postupně. V řadě dalších zemí musí podnikatelé používat elektronické pokladny většího rozsahu, tuzemským podnikatelům stačí i jednoduché zařízení. Český podnikatel je povinen účtenku vydat, ale zákazník si ji nemusí převzít. Fyzické osoby dostanou paušální slevu na dani ve výši 5 tisíc korun na náklady související s evidováním tržeb.

Každý podnikatel by si měl postupně zodpovědět následující otázky:

  1. Mám povinnost evidovat tržby?
  2. Od jakého data musím s evidováním začít?
  3. Je pro mě možné evidovat tržby ve zjednodušeném režimu?
  4. Mám nutné vybavení pro evidenci?
  5. Mám přístup na portál e-tržby a certifikát?

Mám povinnost evidovat tržby?

Podnikatel musí evidovat, pokud platba splňuje formální náležitosti, tedy je uskutečněna v hotovosti, platební kartou nebo jiným obdobným způsobem. To znamená šekem, směnkou nebo v jiných formách, které mají charakter obdobný předchozím formám (například dárkové poukazy nebo bitcoiny). Platba musí zároveň zakládat rozhodný příjem. To znamená příjem z činnosti, která je podnikáním. To platí u poplatníka daně z příjmů fyzických i právnických osob. Rozhodným příjmem naopak nejsou zejména příjmy z nájmu (podle § 9 zákona o dani z příjmů). Na jaké situace se rozhodný příjem nevztahuje, detailně popisuje (§ 6 ZoET)

Od jakého data musím s evidováním začít?

První fáze : od 1. 12. 2016 Stravovací a ubytovací služby

Druhá fáze: od 1. 3. 2017 Maloobchod a velkoobchod

Třetí fáze: od 1. 3. 2018 Svobodná povolání, doprava, zemědělství a jiné.

Čtvrtá fáze: 1. 6. 2018 Vybraná řemesla a výroba

Je pro mě možné evidovat tržby ve zjednodušeném režimu?

Obvykle se elektronická evidence tržeb provádí on-line. Někteří podnikatelé však mohou zaslat data o tržbě off-line. Platí to zejména pro situace, kdy tržba vzniká na místě bez internetového připojení. Zákon stanovil, že do tohoto režimu spadají tržby vzniklé v prostředcích hromadné dopravy nebo tam, kde by evidování znemožnilo plynulý výkon podnikání.  

Mám nutné vybavení pro evidenci?

Podnikatel bude potřebovat pokladní zařízení a připojení na internet. Toto zařízení musí umět odeslat datovou zprávu o přijaté tržbě a přijmout zpět fiskální identifikační kód. Je možné využívat i osobní počítač, notebook, tablet nebo smartphone s příslušným softwarem a tiskárnu.

Mám přístup na portál e-tržby a certifikát?

Předtím než podnikatel začne s evidováním svých tržeb, musí požádat o autentizační údaje do webové aplikace Elektronická evidence tržeb, kde si následně zaeviduje své provozovny a vygeneruje certifikát nebo certifikáty a získá tak své unikátní identifikační údaje.

Líbil se Vám tento článek? Budeme ráďi když ho pošlete dál.

Související služby

Daňová evidence pro OSVČ Účetnictví pro společnosti Vedení účetnictví

Pošlete nám zprávu

Opište prosím kód:     captcha