Proč si registrovat ochrannou známku? Chraňte svou značku

Zakládáte firmu a máte originální nápad. Budujete povědomí o značce, Váš produkt nebo služba jdou čím dál více na odbyt. Jak ale zajistíte, že Vaši práci někdo nenapodobí nebo přímo nezkopíruje? Nejjistějším způsobem je včasná registrace ochranné známky. Díky ní budete mít v případných právních sporech pokaždé navrch.

Co je to ochranná známka?

Ochranná známka (OZ) nebo také ochranná značka představuje právní nástroj ochrany značky. Může jít o slova, logo, barvu, tvar nebo třeba i znělku a zpravidla se týká přímo výrobku nebo služby. Zkrátka jde o typ duševního vlastnictví, který Váš produkt odliší od jiných a chrání před zneužitím. Ochrannou známkou tak může být slogan „Když ji miluješ, není co řešit” firmy Kofola nebo žluté oblouky řetězce McDonald’s. Kromě firmy si ji může zaregistrovat i fyzická osoba.

Atributy ochranné známky

Ochranná známka může mít národní, evropskou nebo mezinárodní platnost. Ta trvá 10 let od podání přihlášky, přičemž může být v posledním roce validity za poplatek opakovaně prodlužovaná o stejné období. Před registrací ochranné známky si promyslete plány do budoucna, ochrana pouze v České republice nemusí při potenciální expanzi stačit. Zároveň musíte ochrannou známku do 5 let od zápisu začít fakticky využívat, což znamená, že známka musí pravidelně a často plnit svůj rozlišovací účel.

Celkem existuje 45 tříd, do kterých jsou ochranné známky rozděleny. Například pod třídu 12 spadají vozidla, třída 15 zastřešuje hudební nástroje a třída 38 služby v oblasti telekomunikací. Už při podávání přihlášky ochranné známky je nutné uvést, ve které třídě se o ochranu ucházíte. Výběr vhodné třídy zpravidla závisí na oboru podnikání.

Při registraci OZ si vybíráte i konkrétní druh známky. Nejčastějším druhem je slovní ochranná známka, která se může vázat k názvu firmy, k produktu, službě či jiným. Zaregistrovat si ale můžete i obrazový, zvukový nebo holografický druh ochranné známky. Například finanční společnost American Express má zaregistrované logo firmy i hologram na svých kreditních kartách, ochrannou známkou je opatřena také znělka hobby řetězce Hornbach.

Proč si ochrannou známku registrovat co nejdříve?

Nad registrací ochranné známky je nezbytné uvažovat už při zakládání firmy. Nemá smysl dlouhodobě pracovat na image značky jenom proto, aby Váš nápad následně někdo zkopíroval. Právní ochrana musí být samozřejmostí. Včasná registrace ochranné známky je nejlepším způsobem, jak předcházet zneužívání značky. Bez souhlasu vlastníka nemůže nikdo toto označení pro totožné a podobné výrobky nebo služby používat. Výsadní právo udělovat licence patří Vám.

Mohlo by se zdát, že registrace názvu společnosti v obchodním rejstříku těmto problémům předejde. Avšak značku tvoří mnoho dalších prvků, zákazníci si Vás nebudou spojovat pouze se jménem firmy. Firemní logo nebo třeba unikátní design obalu jsou k napodobování stejně náchylné jako název samotný. Registrace ochranné známky je vhodná pro všechny unikátní a napodobitelné prvky produktu či firmy.

Ochranná známka není pouze zásadním argumentem v případném soudním řízení, ale i nejlepší prevencí právního sporu vůbec. Někdo se na Vaší značce snaží přiživit? Často stačí odkázat na svou registraci a protistrana sama ustoupí.

Registrace ochranné známky má ale i marketingovou hodnotu. Chráněná značka může být vnímána jako solidnější, zápisem v registru jí dodáte „punc kvality”, který tak může Vaší značce poskytnout konkurenční výhodu.

Zjistěte si, jaké ochranné známky už jsou zaregistrované

Prvním krokem procesu registrace ochranné známky by měla být kontrola již platných značek. Musíte totiž zjistit, jestli už podobnou ochrannou známku někdo nepoužívá. Využijte k tomu databázi Úřadu průmyslového vlastnictví nebo registr TMview.

Vyhledávat můžete podle slovních hesel, vlastníka nebo například obrázku loga. Příkladem může být heslo „budweiser”, po jehož zadání zjistíte, které ochranné známky s tímto slovem spojené už podléhají právní ochraně. Dozvíte se tak vše potřebné od vlastníka po oblast platnosti. Slovní heslo „budweiser” například jako označení piva spadá pod třídu 32. Tato ochranná známka platí na území České republiky a vlastníkem je společnost Budweiser Budvar.

Chraňte svou značku s Jake&James

S registrací ochranné známky Vám rádi pomůžeme. Nemusíte řešit složité papírování, vše vyřídíme za Vás. Společně vybereme vhodnou třídu ochrany, druh ochranné známky a oblast platnosti. Ozvěte se nám prostřednictvím kontaktního formuláře a můžeme začít.


Kontaktní informace

Napište nám a my se Vám
ozveme do 24 hodin.

Tuto stránku chrání služba reCAPTCHA a vztahují se na ni Zásady ochrany soukromíSmluvní podmínky společnosti Google.

Mohlo by Vás také zajímat