Jak vymyslet název nové společnosti a co je to obchodní firma?

Zakládáte novou společnost a nevíte si rady s názvem? A co je to vlastně obchodní firma? To vše zjistíte v dnešním článku. Nejprve se na název firmy podíváme z kreativního hlediska a poté také z pohledu práva. Vhodné pojmenování Vaši firmu odliší od konkurence a pomůže, abyste byli zapamatovatelní.

Jak vymyslet název nové firmy a značky?

Jméno společnosti můžete vymýšlet sami nebo tento úkol zadat profesionálům, ať už kreativní agentuře nebo jednotlivci. Je důležité zdůraznit, že název firmy se nemusí rovnat názvu značky. Například e-shop Rohlík.cz patří společnosti Velká Pecka s.r.o. Pokud se Vám tedy nad pojmenováním s.r.o. nebo a.s. (tj. obchodní firmou) nechce dlouze přemýšlet a potřebujete ji rychle založit, není to problém. Vhodný brand klidně vymyslete později.

Brainstorming je základ

Pojmenování značky nemusí přesně popisovat předmět Vaší činnosti. Naopak, dostatečně neurčitý název umožňuje rozšíření sortimentu v budoucnu. Jestliže nevyužijete služeb expertů, prodiskutujte výběr názvu s dalšími lidmi a zeptejte se, jak na ně Váš nápad působí.

Přijít na správný název je kreativní proces, vhodná je proto například forma brainstormingu, při kterém žádný nápad není nesmyslný – důležité je mít se od čeho odrazit. Všechny nápady si zapisujte. Začínající podnikatelé do brainstormingu obvykle zapojí budoucího obchodního partnera, rodinu nebo přátele. Znáte svou cílovou skupinu? Výborně, zkuste zjistit, co si o názvu myslí, nebo vytvořte dotazník s hodnocením alternativ, které Vás napadly.

A jak poznáte, jestli je jméno firmy dobré? To je samozřejmě subjektivní, ale přesto existuje několik základních atributů, které by měl kvalitní brand splňovat. Ideální název je:

  • jednoduchý,
  • krátký (5–12 písmen),
  • vyslovitelný v Česku i v cizině,
  • zapamatovatelný,
  • jedinečný.

Rozhodně doporučujeme registraci ochranné známky pro název firmy. Zamezíte, aby na Vaší značce někdo parazitoval.

Techniky vymýšlení názvu firmy

Jak konkrétně tedy na nové jméno společnosti přijít? Zde je několik metod, které Vám při brainstormingu mohou pomoci:

  • Hra se slovy. Začněte seznamem slov, se kterými chcete, aby byla Vaše společnost spojována, nebo která vystihují její činnost. Poté je začněte míchat, přidávat písmena nebo předpony. Příkladem úspěšného názvu značky, který vznikl touto metodou, je Slevomat.
  • Akronymy. Vezměte počáteční písmena nebo slabiky slov, která jsou pro Vaši firmu relevantní, a spojte je do vyslovitelné zkratky. Může jít o první slabiky produktů nebo klidně iniciály Vašeho dítěte. Využít můžete i generátory jako Acronymify. Díky této metodě získala jméno například společnost IBM (International Business Machines).
  • Jméno zakladatele či místa vzniku. V žebříčku 100 nejhodnotnějších značek na světě jich hned 37 obsahuje jméno zakladatele, jde tedy o populární techniku. Využil ji pivovar Bernard nebo Mlékárna Kunín. Položte si však otázku, zda plánujete expanzi do zahraničí; ne všechna česká jména nebo názvy obcí jsou v cizině snadno vyslovitelné. S užitím jména musí daná osoba souhlasit. A pozor, při změně vlastnické struktury v budoucnu se může stát, že název už nebude odpovídat skutečnosti.
  • Cizí slovo. Originální jméno firmy můžete získat převzetím pojmu nebo fráze z cizího jazyka. Hledejte spíše mezi méně používanými jazyky, získáte větší jistotu, že se budete odlišovat. Překladem přišla ke jménu třeba firma Hamé, jejíž název znamená v překladu z irštiny „domov”.

Ať už zvolíte jakoukoli techniku, je důležité určit si rozumné časové období, které vymýšlením názvu strávíte. Nemá smysl se na jménu firmy „zaseknout” na měsíce; pro zákazníky bude vždy zásadnější cena a kvalita výrobku nebo služby. Věnujte tomuto úkolu maximálně 14 dní. Když budete i poté nespokojeni, nezoufejte. V počátcích můžete název snadno změnit. I Amazon se původně jmenoval Cadabra.

Prozkoumejte konkurenci a ochranné známky

Během vymýšlení názvu si projděte jména firem, které nabízejí podobné nebo stejné produkty či služby. Můžete najít inspiraci a zároveň si zkontrolovat, jestli na zvažovaný název není zaregistrovaná ochranná známka. Prověřováním názvu společností však neobjevíte všechny kolize, ochranná známka může být registrovaná například pouze pro produkt.

Jestli chcete mít jistotu, že je Váš brand originální a že ve schránce po chvíli neobjevíte dopis od právníků, objednejte si odbornou rešerši. Tu za Vás v rámci registrace ochranné známky rádi provedeme.

Ověřte si volné domény

Než se rozhodnete pro finální podobu názvu, zkontrolujte si volné domény. Tento krok nepodceňte u jakékoli společnosti, nejen u e-shopu. Určitě si budete chtít vytvořit webové stránky nebo e-maily na vlastní doméně. Když si včas ověříte dostupnost a nejlépe si doménu rovnou zakoupíte, ušetříte si spoustu starostí.

Plánujete podnikat pouze v Česku? I přesto si pořiďte také zahraniční .com verzi domény. Investice není vysoká, a když se rozhodnete expandovat, máte jistotu, že je doména Vaše. Poté nemusíte řešit případné spory nebo koupi od třetí strany. Dostupnost domény si můžete zjistit na webu CZ.NIC nebo v případě zahraničních variant na stránce Instant Domain Search.

Co je obchodní firma?

Kreativita je důležitá část procesu, ale název musí splňovat také legislativní požadavky. Název firmy se označuje jako obchodní firma, což je podle občanského zákoníku jméno, pod kterým je společnost zapsaná v obchodním rejstříku. „Obchodní firma” je obvykle stejná jako název, pod kterým společnost vystupuje na veřejnosti, ale není to pravidlem.

Všechny společnosti v obchodním rejstříku musí mít obchodní firmu a každá přitom může podnikat pouze pod jedním jménem. Povinnou součástí obchodní firmy je zákonem stanovený dodatek označující její právní formu (např. s.r.o. nebo a.s.).

TIP: Chcete vědět více podrobností o názvu firmy z legislativního hlediska? Přečtěte si článek, kde podrobně popisujeme náležitosti obchodní firmy.

Potřebujete pomoci s registrací ochranné známky nebo se založením firmy?

Jedinečný název byste si měli chránit. Využijte naši službu registrace ochranné známky a staňte se opravdovými vlastníky své značky. Chcete vědět více? Nepřehlédněte náš článek o tom, proč se vyplatí mít ochrannou známku. Rychle pochopíte, že obchodní firma nestačí.

Plánujete začít podnikat a nechcete řešit papírování spojené se zakládáním firmy? Obraťte se na nás. Připravíme společnost kompletně online a přesně podle Vašich představ. A pokud se chcete na cokoli zeptat, vyplňte kontaktní formulář, ozveme se Vám.


Kontaktní informace

Napište nám a my se Vám
ozveme do 24 hodin.

Tento web používá k poskytování služeb soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.   Další informace