Vize, mise, hodnoty: proč jsou důležité a jak je definovat?

Vize, mise a hodnoty shrnují hlavní myšlenky a poslání firmy a jsou součástí podnikatelského plánu. Díky nim Vy i Vaši zaměstnanci získáte pomyslnou mapu firemní cesty a všichni budete mít jasno, kam směřujete. Takový přehled Vám usnadní plánování a pomůže při rozhodování. Zjistěte, jak si firemní vizi, misi a hodnoty stanovit.

Vize versus mise firmy: v čem se liší a jak je definovat?

Při nesprávné formulaci se může zdát, že vize a mise podniku vyjadřují jednu myšlenku. Ve skutečnosti na sebe mise a vize navazují a dohromady poskytují komplexní popis společnosti.

  • Vize udává, kam Vaše společnost míří.
  • Mise říká, jak toho chcete dosáhnout.

Vize a mise by měly být v ideálním případě unikátní, aby Vás odlišily od konkurence a zajistily Vaši rozpoznatelnost na trhu.

Rozdíl mezi vizí a misí

Vize

  • Zaměřuje se na budoucnost.
  • Definuje, jak bude Vaše společnost vypadat za delší dobu a čeho chcete dosáhnout.

Příklady:

  • Google: „Poskytnout přístup k informacím z celého světa na jedno kliknutí.”
  • LEGO: „Celosvětová hnací síla pro učení se hrou.”
  • IKEA: „Vytvářet lepší každodenní život pro mnoho lidí.”
  • Bosch: „Chceme dodávat špičkovou kvalitu a spolehlivost. Stručně řečeno: chceme vytvořit technologii, která je ‚Stvořena pro život‘.”

Mise

  • Popisuje současnost.
  • Shrnuje poslání Vaší společnosti.
  • Odpovídá na otázku, proč, co a pro koho děláte.

Příklady:

  • Google: „Naší misí je organizovat světové informace a učinit je všeobecně přístupnými a užitečnými.”
  • LEGO: „Inspirovat a rozvíjet stavitele zítřka.”
  • Netflix: „Bavit svět.”
  • Disney: „Pobavit, informovat a inspirovat lidi na celém světě prostřednictvím síly jedinečného vyprávění příběhů, které odrážejí ikonické značky, kreativní myšlení a inovativní technologie.”

Jak vyjádřit vizi firmy?

Vize podniku představuje, čeho svou činností chcete docílit. Všichni toužíme po tom, aby byl svět lepším místem, ale to o Vás zákazníkům a zaměstnancům moc neprozradí.

Proto při formulaci vize podniku buďte co nejvíce konkrétní. Zaměřte se na to, co z Vaší společnosti dělá právě Vaši společnost, v čem jste jiní než konkurence a za čím si stojíte. Nejsnažší způsob, jak definovat vizi společnosti, je pomocí metody 5× proč.


Jak definovat vizi metodou 5× proč:

Pamatujete, když jste se jako malé děti nespokojili s jednoduchou odpovědí a neustále jste se ptali: „Proč?“ Přesně tak funguje metoda 5× proč.

Zamyslete se, jak si představujete budoucnost své firmy a čeho chcete dosáhnout. Ke každému bodu si pokládejte doplňující otázky a ptejte se, proč tomu tak je. Zhruba po pěti „proč“ získáte jasnější představu o své vizi. Odpovědi pak zredukujte do smysluplné věty a máte hotovo!

Jak formulovat misi podniku?

Misi můžeme zjednodušeně chápat jako účel, smysl či poslání firmy. Není to jen shrnutí, čím se Vaše společnost zabývá, ale definuje, jakými prostředky naplňujete svou vizi. Buďte struční, přesní a pozitivně ladění i v případě, že se Váš podnik zabývá náročnými a obtížnými tématy. Ukažte, že věříte v lepší budoucnost.

Misi nejlépe vyjádříte, když si odpovíte na následující otázky:

  • Proč děláte to, co děláte? Jaký je smysl existence Vaší firmy?
  • Pro koho to děláte a jak? Jak Vaše činnost ovlivňuje Vaše zákazníky a pomáhá jim?
  • Jaké problémy řešíte nebo se jim snažíte předcházet? Jaký výsledek mohou zákazníci očekávat?

Firemní hodnoty jako ukazatel směru

Hodnoty jsou to, čemu Vaše firma věří a co je pro ni důležité. Jde o principy, myšlenky a pravidla, podle kterých se řídí chování a jednání společnosti a všech zaměstnanců. Zatímco vize a mise říkají, kam a jak chcete dojít, hodnoty ukazují směr a drží Vás na cestě k jejich naplnění.

Přesným definováním hodnot zjednodušíte rozhodování i každodenní práci svým podřízeným a zároveň zajistíte, že budou v souladu s vizí a misí firmy.

Zamyslete se nad tím, jak vnímáte svou společnost a jak si přejete, aby ji vnímali ostatní. Čeho si vážíte a na čem stojí Váš přístup k zaměstnancům, klientům, životnímu prostředí a dalším oblastem? Kde jsou Vaše hranice, přes které „nejede vlak“? Opět buďte tak specifičtí, jak jen to jde. Například pokud je jednou z Vašich hodnot odvaha, nezůstávejte jen u samotného slova, ale vysvětlete, co to pro Vás a Vaše klienty znamená. Inspirovat se můžete třeba hodnotami švédské společnosti IKEA.

Jak naplnit vizi firmy? Stanovte si cíle!

Ne nadarmo se říká, že cíl bez plánu je pouhý sen. Abyste své vize mohli dosáhnout, ujasněte si, kudy vede cesta a stanovte si dílčí cíle. Správně definovaný cíl Vám otevře cestu k realizaci.

Buďte konkrétní, realističtí a odvážní. Cíle by měly být výzvou, ale zároveň berte v potaz i svou současnou situaci, schopnosti a možnosti.


Pro jasné a přesné stanovení cílů doporučujeme použít metodu SMART. Skládá se z 5 zásad, které říkají, že každý cíl má být:

  • Specifický (Jak Váš cíl vypadá? Čeho chcete dosáhnout?)
  • Měřitelný (Jak poznáte, že jste na cestě ke splnění cíle? Jak budete měřit progres a výsledky?)
  • Akceptovatelný (Je cíl v souladu s účelem firmy, s její strategií a s firemní kulturou?)
  • Realistický (Máte dostatek zdrojů – prostředků, zaměstnanců, času, informací? Je pro Vás dosažení cíle reálné?)
  • Termínovaný (V jakém časovém horizontu chcete svého cíle dosáhnout?)

Příklad správně definovaného cíle: Navýšíme tržby z e-shopu o 50 % do konce roku 2024.
Příklad špatně definovaného cíle: Stát se největším e-shopem na trhu.

Rozvíjejte své podnikání – o papírování se postaráme my

Ať o podnikání zatím jen uvažujte nebo se už soustředíte na jeho rozvoj, neztrácejte svůj cenný čas na úřadech. Živnost či společnost založíme za Vás, poskytneme Vám sídlo firmy, zajistíme administrativu a postaráme se o vedení účetnictví. Nechte papírování na nás a věnujte se tomu, co je pro Vás důležité.

Kontaktní informace

Napište nám a my se Vám
ozveme do 24 hodin.

Tuto stránku chrání služba reCAPTCHA a vztahují se na ni Zásady ochrany soukromíSmluvní podmínky společnosti Google.

Doporučujeme

Vedení účetnictví
Vedení účetnictví

Zbavte se papírování a ušetřete čas i …

Zbavte se papírování a ušetřete čas i peníze díky outsourcingu účetnictví. Náš zkušený účetní tým za Vás…

Zjistit více Zjistit více
Založení s.r.o. online
Založení s.r.o. online

Podnikejte do 3 dnů! Rychlé založení firmy…

Podnikejte do 3 dnů! Rychlé založení firmy online na pár kliknutí od 6 993 Kč. Objednejte si svou s.r.o.…

Zjistit více Zjistit více

Mohlo by Vás také zajímat