Komisionářská smlouva aneb obchodování pod cizím jménem

Na trhu figuruje řada prostředníků, kteří přeprodávají zboží nebo služby koncovým zákazníkům. Svou práci často vykonávají na základě tzv. komisionářské smlouvy. Přečtěte si, jak taková spolupráce funguje.

Co je komisionářská smlouva?

Princip komise právně upravují § 2455–2470 občanského zákoníku. Na základě komisionářské smlouvy se komisionář (v podstatě prostředník) zavazuje obstarat pro komitenta (zadavatele obchodu) pod vlastním jménem, ale na komitentův účet, určité plnění – například za něj prodá zboží nebo služby.

Komitent za využití služeb zprostředkovatele (komisionáře) následně vyplatí smluvenou odměnu. Může jít o fixní částku, nebo si odměnu stanoví variabilně typicky jako provizi neboli určité procento z hodnoty prodeje.

Jak to může vypadat v praxi? Komisionářská smlouva se často využívá v (auto)bazarech. Prodávající svěří vůz autobazaru, který zajistí prodej auta a jeho převod na nového majitele. Ten přitom původního vlastníka vozu často vůbec nepotká. Za zprostředkování transakce si následně autobazar naúčtuje provizi.

Komisní prodej využívají také některé obchody. Majitelé prodejen například poskytnou prostor pro vystavení zboží, ale dodavatel obdrží tržbu až v momentě, kdy se zboží prodá.

Je komisní prodej výhodný?

Vždy závisí na konkrétní situaci. Podobně jako jiné obchodní modely má také komisní prodej své benefity i nevýhody. Připravili jsme přehled, který Vám pomůže s rozhodnutím, zda se vyplatí právě Vám:

Výhody komisního prodeje

Obchodování na základě komisionářské smlouvy je dlouhodobě oblíbené, protože z něj většinou těží obě strany.

Komitenti využívají dobrého jména zprostředkovatele, aby snáze prodali své zboží. Navíc si sami stanoví cenu, za kterou se produkt prodává. Komisionáři zase nemusí investovat do nákupu zboží a profitují ze zprostředkování obchodu.

Nevýhody komisního prodeje

Komisní prodej má však i svá úskalí. Hlavním z nich je fakt, že majitel zboží vkládá do komisionáře plnou důvěru. Proto je vhodné vztah ošetřit pod dohledem právníka, což znamená náklady navíc. Pokud si komitent vybere prostředníka špatně, může se mu celá situace vymstít – neschopný komisionář zboží nedovede prodat a v horším případě může poškodit image komitenta.

Pro komisionáře je zase zprostředkování prodeje administrativně náročné, protože se s ním pojí řada účetních a daňových nezbytností (viz dále).

Jak se transakce promítne v účetnictví a daních?

O komisním prodeji účtuje každá ze zapojených stran jinak:

Komitent

Vlastník prodávaného zboží zaúčtuje samotný prodej a vyskladnění zboží (po realizaci obchodu) na účet 504-x. Kromě toho promítne do nákladů (účet 518-x) odměnu komisionáři. Do výnosů pak započítá tržbu z prodeje zboží konečnému zákazníkovi. Rozdíl těchto položek pak představuje jeho zdanitelný zisk.

Komisionář

Zprostředkovatel naopak o prodávaném zboží neúčtuje vůbec. Do účetnictví zahrne pouze komisionářskou odměnu, kterou vyfakturuje komitentovi, a to v souladu s interpretací Národní účetní rady I-7. Na straně nákladů pak bude mít své běžné provozní náklady (nájem, mzdy, odpisy, poplatky apod.). Rozdíl opět představuje jeho zdanitelný zisk.

Z hlediska DPH je ovšem situace složitější – dokonce natolik, že finanční správa k dané problematice vydala doplňující informace. Existuje totiž právní fikce, podle které komisionář poskytuje samostatné plnění, jako by se jednalo o dodání jeho zboží nebo poskytnutí jeho služby (přestože dodává zboží nebo poskytuje službu komitenta).

Vykázat transakci proto může dvěma způsoby:

  • pořízení zboží a jeho následný prodej včetně marže, která fakticky představuje odměnu komitenta (vše je u plátce předmětem DPH);
  • pořízení zboží a jeho prodej za pořizovací cenu (marže je tedy nulová) a dále vykázání komisionářské odměny (vše je u plátce předmětem DPH).

Kupující

Koncový zákazník účtuje pouze o koupi zboží od komitenta. Odměna za komisi je součástí vztahu mezi komisionářem a komitentem, a je proto již de facto zahrnutá v ceně zboží.

Nevíte si s účtováním rady?

Obraťte se na naše experty, kteří Vám pomohou s vedením účetnictví i agendou okolo DPH. Stačí nám zanechat zprávu níže.

Kontaktní informace

Napište nám a my se Vám
ozveme do 24 hodin.

Tuto stránku chrání služba reCAPTCHA a vztahují se na ni Zásady ochrany soukromíSmluvní podmínky společnosti Google.

Doporučujeme

Vedení účetnictví
Vedení účetnictví

Zbavte se papírování a ušetřete čas i peníze díky…

Zbavte se papírování a ušetřete čas i peníze díky outsourcingu účetnictví. Náš zkušený účetní tým za Vás vyřeší všechny…

Zjistit více Zjistit více

Mohlo by Vás také zajímat