Jednotné měsíční hlášení zaměstnavatele: jeden výkaz nahradí 25 formulářů

Nový projekt JMHZ – Jednotné měsíční hlášení zaměstnavatele – má za cíl výrazně zjednodušit administrativní povinnosti firem vůči státu. Namísto několika různých formulářů bude stačit jediné elektronické podání měsíčně. Přečtěte si, co vše se změní a jak Vám JMHZ usnadní firemní provoz.

Co je jednotné měsíční hlášení zaměstnavatele?

Prvním krokem v plánu zjednodušení administrativy firem je sjednocení podávání rozličných výkazů státu. Namísto měsíčního rozesílání až 25 formulářů na nejrůznější úřady bude firmám ke splnění povinností zaměstnavatele stačit podat jedno elektronické hlášení na Ministerstvo práce a sociálních věcí.

MPSV pak potřebné údaje automaticky předá:

  • Finanční správě,
  • České správě sociálního zabezpečení,
  • Úřadu práce,
  • Českému statistickému úřadu.

Spuštění testovací fáze digitálního projektu JMHZ se plánuje na červenec 2025. Ostrý provoz pro všechny zaměstnavatele pak začne v lednu 2026.

Jednotné měsíční hlášení následně přinese výhody i zaměstnancům. Díky informacím získaných od jejich zaměstnavatelů bude možné pracovat už s předvyplněným daňovým přiznáním nebo snáz žádat o dávky sociální podpory, případně v nezaměstnanosti.

Jak se na změny a JMHZ připravit?

Pokud rozličná hlášení za své zaměstnance a odvody vyplňujete do papírových formulářů, začněte se připravovat na jejich plnou digitalizaci. Buď prostřednictvím mzdového programu, anebo pomocí online formuláře na portálu MPSV (ten je nyní v přípravě).

K dispozici bude také specializované call centrum a doprovodné informační materiály, které Vám poradí s přechodem na čistě elektronické podávání hlášení zaměstnavatele.

Za změnami stojí Ministerstvo financí a Ministerstvo práce a sociálních věcí, detailní informace proto můžete najít přímo na jejich stránkách.

Další plán pro menší administrativní zátěž firem

Na jednotné hlášení zaměstnavatele by mělo navázat i samotné zjednodušení plateb odvodů státu. Místo toho, abyste každý měsíc posílali platby na několik různých účtů, odešlete pouze jednu částku na jedno inkasní místo (JIM).

Podle aktuálních plánů bude JIM spadat pod správu Generálního finančního ředitelství, které zajistí následné rozdělení financí mezi jednotlivé instituce.

Po zavedení jednoho inkasního místa:

  • skončí posílání peněz na různé účty,
  • zdravotní pojištění nebude vybírat několik různých pojišťoven,
  • pojištění za pracovní úrazy a nemoci přejde pod ČSSZ,
  • v kombinaci s JMHZ se vše sjednotí do jednoduchého systému.

Start jednoho inkasního místa je však v plánu až během roku 2027.

Zjednodušte si mzdovou agendu outsourcingem

I když plánované změny do budoucna výrazně zjednoduší odvody i administrativu, ještě snazší je tyto starosti kompletně přenechat specialistům. Obraťte se na nás, pokud potřebujete pomoc se správou účetnictví nebo mzdovou agendou, a mějte jistotu, že u Vás vše probíhá v souladu s aktuální legislativou.

Kontaktujte nás prostřednictvím formuláře níže, ať můžeme probrat Vaše konkrétní požadavky.

Kontaktní informace

Napište nám a my se Vám
ozveme do 24 hodin.

Tuto stránku chrání služba reCAPTCHA a vztahují se na ni Zásady ochrany soukromíSmluvní podmínky společnosti Google.

Doporučujeme

Vedení účetnictví
Vedení účetnictví

Zbavte se papírování a ušetřete čas i …

Zbavte se papírování a ušetřete čas i peníze díky outsourcingu účetnictví. Náš zkušený účetní tým za Vás…

Zjistit více Zjistit více
Mzdové účetnictví
Mzdové účetnictví

Poradíme si s podklady, zpracováním mezd,…

Poradíme si s podklady, zpracováním mezd, optimalizací i s tvorbou smluv. Využijte naše dlouholeté zkušenosti…

Zjistit více Zjistit více

Mohlo by Vás také zajímat