Jak ukončit pracovní poměr se zaměstnancem? Přehled možností a praktické rady

Ukončení pracovního vztahu se zaměstnancem může být náročné téma po lidské i právní stránce. Rozvázání pracovního poměru ze strany zaměstnavatele je omezeno zákonem, a proto je třeba dodržet řadu pravidel. Zjistěte, jak dát správně výpověď zaměstnanci a jaké u toho máte možnosti.

Možnosti ukončení pracovního poměru

1/ Dohoda o ukončení pracovního poměru

Jedná se o nejflexibilnější variantu, jelikož obě strany se společně dohodnou na tom, že dojde k ukončení vzájemné spolupráce. Výhodou je, že do dohody není třeba uvádět důvod výpovědi (ale pokud chcete, můžete ho doplnit).

Za plus se dá považovat i to, že tento typ ukončení není vázán na výpovědní dobu a pracovní poměr může skončit okamžitě nebo ke specifickému datu – nikdy však zpětně. Dohodnout si můžete i případné odstupné pro zaměstnance, to pak podléhá stejným odvodům jako běžná mzda.

I když je ukončení na dohodu velmi flexibilní, vše pečlivě sepište a dokument za obě strany nezapomeňte podepsat.


2/ Výpověď ze strany zaměstnavatele

Výpověď ze strany zaměstnavatele je jednostranný krok, který vede k ukončení pracovního poměru, a je možný pouze z důvodů stanovených § 52 zákoníku práce.

Důvody výpovědi ze strany zaměstnavatele mohou být:

  1. Zrušení zaměstnavatele nebo jeho části (konec podnikání)
  2. Přemístění zaměstnavatele nebo jeho části (stěhování provozu jinam)
  3. Nadbytečnost (zrušení pracovního místa)
  4. Nevyhovující zdravotní stav (musí být potvrzeno lékařskou zprávou)
  5. Nejvyšší přípustná expozice na pracovišti (rozhodnutí orgánu ochrany veřejného zdraví – jedná se například o maximální vystavení člověka vůči škodlivým látkám)
  6. Porušování povinností zaměstnance vyplývající z pracovní smlouvy, předpisu zaměstnavatele, právních předpisů
  7. Neuspokojivé pracovní výsledky (musíte zaměstnance v posledních 12 měsících upozornit vytýkacím dopisem a vyzvat k odstranění nedostatků)
  8. Naplnění předpokladů pro okamžité zrušení pracovního poměru (viz bod 3 níže)

Jak je to s odstupným?

Když propustíte zaměstnance z důvodů uvedených pod písmeny a. až c., má nárok na odstupné. Jeho výše je stanovena jako minimální částka, kterou však můžete dobrovolně navýšit, a počítá se na základě délky trvání pracovního poměru následovně:

  • Méně než rok – zaměstnanec dostane jako odstupné jeden průměrný měsíční výdělek.
  • Déle než rok a méně než 2 roky – odstupné je dvojnásobek průměrného měsíčního výdělku.
  • Déle než 2 roky – zaměstnanci náleží trojnásobek jeho průměrného měsíčního výdělku.

Pokud ukončíte pracovní poměr z důvodu uvedeného pod písmenem e., pak má zaměstnanec nárok dokonce na dvanáctinásobek svého průměrného měsíčního výdělku.

Pozor, že průměrný měsíční výdělek není částka uvedená v pracovní smlouvě zaměstnance jako mzda či plat, ale skutečně vypočítaný průměr za poslední čtvrtletí, kdy u Vás pracoval. Může tak být vyšší například o vyplacené bonusy, vyšší mzdu během dovolené apod. Odstupné, stejně jako běžná mzda, podléhá odvodům na sociální a zdravotní pojištění a zdanění.

Výpověď zaměstnanci však nemůžete dát, pokud je:

  • v karanténě nebo v dočasné pracovní neschopnosti, kterou si úmyslně nezpůsobil;
  • účastníkem vojenského cvičení;
  • uvolněný pro výkon veřejné funkce;
  • zaměstnaná žena těhotná nebo na mateřské dovolené, zaměstnanec je na otcovské nebo rodičovské dovolené;
  • dočasně nezpůsobilým pro noční práci na základě lékařského posudku;
  • poskytovatelem dlouhodobé péče nebo ošetřuje a pečuje o dítě mladší než 10 let nebo jiné fyzické osoby podle zákona o nemocenském pojištění.

Tyto výjimky, které zaměstnance chrání před výpovědí, se však nevztahují na situace, kdy by došlo ke zrušení či přemístění Vaší společnosti nebo její části.


3/ Okamžité zrušení pracovního poměru

Pracovní poměr můžete s okamžitou platností ukončit jen ve skutečně závažných případech. Situace známá lidově pod pojmem „výpověď nebo vyhazov na hodinu“ má totiž svá jasně daná pravidla, například:

  • zaměstnanec vážně porušil pracovní kázeň (např. krádež na pracovišti) – v tomto případě odpadá jakákoliv výpovědní lhůta i nárok na odstupné;
  • zaměstnanec byl pravomocně odsouzen pro úmyslný trestný čin k nepodmíněnému trestu odnětí svobody na dobu delší než 1 rok nebo na 6 měsíců, když by šlo o trestný čin spáchaný při plnění pracovních úkolů nebo v souvislosti s nimi.

Okamžitě nemůžete zrušit pracovní poměr se zaměstnankyní, která je těhotná nebo na mateřské dovolené a také se zaměstnancem na otcovské nebo rodičovské dovolené.


4/ Ukončení po uplynutí doby určité

Když se zaměstnancem uzavřete pracovní poměr na dobu určitou, končí automaticky po uplynutí sjednané lhůty. Doporučujeme zaměstnance písemně informovat s předstihem, zda mu pracovní smlouvu prodloužíte, či ne. Máte dvě možnosti:

  • 1

    smlouvu na dobu určitou můžete ukončit i dříve, než uplyne. Pak by šlo o výpověď dohodou (viz bod 1) nebo klasickou výpověď ze strany zaměstnavatele (viz bod 2).

  • 2

    smlouvu následně můžete prodloužit, a to buď opět na dobu určitou (maximálně však třikrát po sobě) nebo rovnou na dobu neurčitou.

5/ Ukončení ve zkušební době

Pracovní poměr můžete ukončit bez udání důvodu během zkušební doby, a to k jakémukoliv dni. Zaměstnanec v takovém případě nemá nárok na odstupné a poměr může být ukončen okamžitě bez výpovědní doby.

Výjimkou je pouze dočasná pracovní neschopnost zaměstnance, kdy mu jako zaměstnavatel nesmíte dát během prvních 14 kalendářních dnů v neschopnosti výpověď.


Ukončení pracovního poměru v kostce

Typ ukončení Co to je? Kdy využít?
Dohodou Obě strany se dobrovolně domluví na ukončení. Není nutné uvádět důvod. Když se se zaměstnancem shodnete, že je čas se rozejít – klidně bez výpovědní lhůty.
Výpověď ze strany zaměstnavatele Jednostranné ukončení ze zákonných důvodů dle § 52 ZP (např. nadbytečnost, porušení povinností). V některých případech s nárokem na odstupné. Když potřebujete ukončit smlouvu a máte k tomu právně uznatelné důvody.
Okamžité zrušení poměru Výjimečný krok při závažném porušení povinností (např. krádež, trestný čin). Když zaměstnanec hrubě poruší kázeň nebo zákon a chcete ho propustit bez čekání.
Ve zkušební době Ukončení kdykoliv bez udání důvodu, bez nároku na odstupné. Když se během zkušebky ukáže, že spolupráce nefunguje.
Uplynutím doby určité Poměr automaticky končí k dohodnutému datu. Lze ale ukončit i dřív běžnou výpovědí. Když jste uzavřeli smlouvu na dobu určitou a nechcete ji dál prodlužovat.


Pozor na novinky v zákoníku práce od 1. 6. 2025

Od začátku června vstoupila v platnost novela zákoníku práce, která mimo jiné upravuje i oblast výpovědí nebo zkušební doby. Konkrétně se jedná o tyto změny:

  • Začátek výpovědní lhůty ihned po doručení – výpovědní doba startuje hned po doručení výpovědi a trvá 2 měsíce. Dosud tomu bylo tak, že začínala běžet až prvním dnem následujícího měsíce. Pokud dojde k porušení pracovních povinností, může trvat pouze 1 měsíc.
  • Prodloužení zkušební doby – maximální délka zkušební doby byla novelou prodloužena na 4 měsíce, pro vedoucí funkce se nyní může jednat až o 8 měsíců.

Na co nezapomenout při ukončení pracovního poměru

  • Výpověď musí mít písemnou formu a obsahovat důvod výpovědi. Ten navíc musíte jasně a konkrétně popsat, není možné se jen odkázat na příslušné paragrafy (výjimka je výpověď dohodou, kde se bez důvodu obejdete).
  • Doručení výpovědi – osobně nebo poštou – ale vždy do rukou zaměstnance a s potvrzením, že ji protistrana převzala (podpis pracovníka, potvrzení o doručení zásilky apod.).

TIP: Doporučujeme předat výpověď zaměstnanci na pracovišti rovnou s podpisem, který stvrdí, že dokument převzal.

Co je nutné udělat po skončení pracovního poměru?

  • vystavte zaměstnanci potvrzení o zaměstnání (zápočtový list) a nezapomeňte mu jej předat;
  • vyúčtujte nevyčerpanou dovolenou, ta se proplácí v rámci poslední mzdy;
  • pohlídejte si vrácení firemního majetku jako je notebook, telefon, auto, čip a o všem podepište předávací protokoly;
  • nahlášte změny u sociálního a zdravotního pojištění.

Postupujte lidsky i podle práva

Váš lidský přístup při výpovědi zásadně ovlivňuje, jak zaměstnanec celý proces vnímá. Základem by měla být otevřená komunikace – nezaskočit zaměstnance nečekaným rozhodnutím, ale včas s ním sdílet výhrady nebo změny ve firmě. Rozloučení díky tomu může proběhnout slušně a transparentně. Také snížíte pravděpodobnost, že vyhozený zaměstnanec bude šířit negativní reference o Vaší firmě.

Když se firma chová slušně i v náročných situacích, výrazně to přispívá k dobré firemní kultuře a loajalitě pracovníků.

Nechte si poradit s mzdovým účetnictvím

Rozvázání pracovního poměru s sebou nese řadu zákonných povinností i administrativních kroků. Přenechte nám svou mzdovou agendu a zaměřte se v podnikání na to, co Vám vydělává. Vyplňte kontaktní formulář níže a my se Vám ozveme.

Kontaktní informace

Napište nám a my se Vám
ozveme do 24 hodin.

Tuto stránku chrání služba reCAPTCHA a vztahují se na ni Zásady ochrany soukromíSmluvní podmínky společnosti Google.

Mohlo by Vás také zajímat