Ochrana majetku podnikatele: jak oddělit byznys a osobní život?

Přemýšlíte, jak ochránit svůj osobní majetek při začátku i v průběhu podnikání? Rádi Vám řekneme více. Otázku ochrany majetku byste si (nebo odborné firmě) měli položit ideálně ještě před založením společnosti. Jestli už podnikáte nějaký ten pátek, zjistíte, jak na tom jste a na jakých oblastech byste měli zapracovat. Jak se říká – lepší pozdě nežli později.

Kdo s koho? Živnostník versus společnost s ručením omezeným

Ochrana Vašeho majetku začíná už u formy podnikání. Pokud teprve uvažujete o založení společnosti a zatím podnikáte jako OSVČ, bude přechod na firmu je jedním z nejzásadnějších kroků. Jak jsme popsali v článku o výhodách s.r.o. oproti OSVČ, kromě důvěryhodnosti má společnost s ručením omezeným navrch i v majetkové oblasti.

Zatímco jako živnostník za podnikání ručíte celým svým majetkem, s.r.o. odpovídá za dluhy jako právnická osoba, tedy majetkem firmy. Společník s.r.o. ručí za dluhy pouze do výše nesplaceného vkladu. Jakmile je splacení vkladu zapsáno do obchodního rejstříku, ručení společníků zaniká. Jednatel s.r.o. rovněž neručí svým osobním majetkem (za předpokladu, že jedná s péčí řádného hospodáře – více informací najdete v článku o rozdílu mezi společníkem a jednatelem). Je tedy zřejmé, že nejen z pohledu ochrany majetku je podnikání formou s.r.o. mnohem bezpečnější než pokračovat nadále jako OSVČ.

Sídlo společnosti. Mít ho u sebe doma, nebo na virtuální adrese?

Důležitou součástí společnosti je její sídlo. A mít ho doma není nejlepší variantou. Jestli nemáte vlastní budovu firmy a fyzickou kancelář, zvolte raději adresu virtuálního sídla. S virtuálním sídlem chráníte své soukromí. Když máte sídlo společnosti na domovské adrese, kdokoli si ji může dohledat v obchodním rejstříku a v dnešní době si na leteckých mapách bez problémů prohlédne celou Vaši nemovitost. Nehledě na to, že firma zobrazená na mapě v rodinné zástavbě působí spíše jako chyba. Navíc, kdyby se Vám v podnikání nedařilo, neriskujete, že Vás exekutor navštíví doma.

Sídlo společnosti na prestižní adrese ve větším městě působí důvěryhodně. V případě stěhování nemusíte řešit změnu sídla firmy. Pokud se po Vás na virtuální adrese bude shánět zákazník, recepce mu dá kontakt nebo Vás informuje. To je mnohem příjemnější řešení, než kdyby klient přišel řešit obchodní záležitosti zrovna když si na zahradě hrajete s dětmi nebo máte rodinnou oslavu. A kdykoli potřebujete, zarezervujete si pronájem zasedací místnosti a naplánujete si schůzku v reprezentativních prostorách.

Tipy do podnikatelské praxe. Dejte si pozor na lhůty a smlouvy

Ve smlouvách mezi více osobami si jednoznačně definujte vlastnická práva a pravomoci, a to i v situaci, kdy zakládáte společnost nebo obchodujete s partnerem, kamarádem nebo s rodinným příslušníkem. Dobrého právníka mějte k ruce v průběhu celého podnikání – i drobná chyba může vést k fatálním následkům.

K podnikání samozřejmě patří účetnictví a daně. Jestli víte, že hlídání termínů není Vaší silnou stránkou, raději vedení účetnictví svěřte odborné firmě. Pohlídá, aby účtování a odvádění daní probíhalo správně a včas bez sankcí za nedodržené lhůty. Díky možnostem daňové optimalizace nebudete na daních platit více než musíte. Volné prostředky můžete efektivně investovat do rozvoje Vašeho podnikání.

Nejde jen o peníze a majetek, ale také o Váš čas

Zamysleli jste se nad rozdělením času na pracovní a osobní záležitosti? Neztrácíte ho některými aktivitami až příliš, ačkoli by je za Vás mohl zajistit někdo jiný? Typickou oblastí pro úsporu času je administrativa. V rámci virtuálního sídla si můžete objednat i správu telefonních hovorů, aby Vás zákazníci nerušili v průběhu dne – a Vy se tak místo zvedání sluchátka můžete naplno věnovat práci. Pokud si chcete hovory spravovat sami, doporučujeme si zřídit speciální telefonní číslo pro pracovní účely, na kterém budete k dispozici ve vyhrazené době.

U virtuálního sídla oceníte také službu zpracování došlé pošty (přeposílání nebo scanování). Už nemusíte čekat, zda Vám pošťák tentokrát dopis doručí, nebo jen hodí do schránky avízo k vyzvednutí na pobočce.

A co dědictví?

Ochránili jste Váš majetek a vybudovali prosperující firmu. Nezapomeňte si promyslet, co se s nimi stane v případě dědického řízení. To je situace, nad kterou řada lidí nechce ani přemýšlet, ale k životu patří. Máte jasno, jak svůj majetek rozdělíte? Připravte podklady k dědickému řízení včas.

Chcete probrat možnosti ochrany majetku podnikatele? Neváhejte nás kontaktovat

Máme za sebou mnoho případů, kdy jsme jedincům, živnostníkům nebo společnostem pomohli z jejich těžké životní situace. Obraťte se na nás, rádi Vám poradíme s ochranou Vašeho majetku.


Kontaktní informace

Napište nám a my se Vám
ozveme do 24 hodin.

Tento web používá k poskytování služeb soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.   Další informace