Založení datové schránky. Kde si ji zřídit a jak se přihlásit?

Plánujete si založit datovou schránku, ale nevíte, jak na to? Poradíme Vám! Díky datovce můžete s úřady komunikovat rychle a bezplatně. V článku podrobně rozebereme tři metody zřízení datové schránky, a navíc Vám dáme pár tipů, co si pohlídat, když ji používáte.

Jak si založit datovou schránku?

Datovou schránku si můžete zřídit přes internet, osobně nebo poštou. Připravili jsme pro Vás návody, ať si vyberete kteroukoli z cest. A pokud hledáte základní informace, nepřehlédněte náš článek o tom, co je to datová schránka a jaké jsou její výhody a nevýhody.

Založení datové schránky online

Schránku lze založit kompletně přes internet na adrese Mojedatovaschranka.cz. Tento web Vás přesměruje na portál eIdentita, který nabízí hned několik alternativ přihlášení, mezi které patří eObčanka, služba mojeID nebo bankovní identita.

Pro zřízení datové schránky pomocí elektronického občanského průkazu s aktivovaným čipem, tedy eObčanky, potřebujete aplikaci Mobilní klíč a čtečku čipových karet, kterou připojíte ke svému počítači, pokud v něm již není zabudovaná.

Bankovní identita je zatím dostupná klientům ČSOB, Komerční banky, AirBank, Moneta Money Bank a České spořitelny. Většina ostatních bank bude tuto službu postupně zavádět. Do datové schránky se po založení můžete přihlašovat stejně jako do internetového bankovnictví.

Pro založení datovky můžete také použít službu elektronické identity MojeID. Ať už máte fyzickou nebo systémovou verzi, pomocí účtu mojeID si schránku zřídíte a rovněž se do ní přes tuto službu přihlásíte.

Zřízení datové schránky přes Czech POINT

Založení datové schránky je možné i osobně, a to na kontaktních místech Czech POINT. S sebou si vezměte doklad totožnosti (občanský průkaz nebo cestovní pas), cizinci budou potřebovat povolení k pobytu nebo vízový štítek. Pokud za Vás zakládá datovou schránku někdo jiný, například v rámci služby správy datové schránky, musí předložit úředně ověřenou plnou moc.

V případě, že schránku zakládáte jako právnická osoba, potřebujete jmenovací dekret, usnesení valné hromady nebo jakýkoliv další úředně ověřený dokument, který Vás označuje jako jednatele.

Vyřízení většiny žádostí nezabere víc než několik minut. Z Czech POINTu si odnesete potvrzení o zřízení datové schránky společně s jejím identifikátorem. Přístupové údaje obdržíte na Vámi uvedenou e-mailovou adresu společně s návodem na přihlášení. Na stejných pobočkách můžete také žádat o zneplatnění přístupových údajů, jejich obnovu nebo o znepřístupnění datové schránky.

Založení datové schránky přes poštu

Třetí možností je žádost o schránku v listinné podobě. Potřebný formulář si můžete vytištěný vyplnit ručně nebo využít speciální program Software602 Form Filler a následně vytisknout již připravený dokument. Pamatujte však na to, že existují odlišné formuláře pro fyzické osoby, podnikající fyzické osoby i právnické osoby. Všechny dokumenty si můžete stáhnout na stránce Datoveschranky.info.

Vyplněný formulář s úředně ověřeným podpisem následně odešlete poštou na adresu Ministerstva vnitra. Pokud je žádost v pořádku, ministerstvo Vám schránku zřídí obvykle do 3 dnů. Není-li žádost kompletní nebo obsahuje chyby, budete vyzvání k odstranění nedostatků.

Jak vstoupit do datové schránky?

Přístupové údaje obdržíte do e-mailu, který uvedete při žádosti o založení schránky. Pokud si datovou schránku zřizujete jakožto fyzická osoba a podali jste žádost na Czech POINTu, můžete si zvolit doručení přístupových údajů poštou.

Ke své datové schránce se přihlásíte na webu Mojedatovaschranka.cz pomocí zmíněných variant eIdentity (bankovní identita, mojeID...) nebo přes aplikaci Mobilní klíč, která je dostupná pro zařízení používající operační systémy Android a iOS. Přes mobilní aplikaci vstoupíte do schránky po naskenování QR kódu a zadání hesla.

Počáteční heslo je třeba při prvním přihlášení změnit, uživatelské jméno zůstává stejné. Schránka Vás vyzve ke změně hesla každých 90 dní, ale v nastavení si můžete nastavit neomezenou platnost hesla.

Na co si dát pozor při používání datovky?

  • Za zapomnětlivost zaplatíte. Stejně jako u běžného e-mailového účtu, i u datové schránky se může stát, že zapomenete přihlašovací údaje. První žádost o jejich obnovu je zdarma, avšak každá další je zpoplatněná částkou 200 Kč. O nové přihlašovací údaje si můžete požádat na kontaktním místě Czech POINT. Kromě dokladu totožnosti k tomu budete potřebovat číslo své datové schránky a e-mail, na který obdržíte nové heslo.
  • Nechejte se upozornit na příchozí zprávy. Většina dokumentů, které Vám přijdou do datové schránky, je po uplynutí lhůty 10 dnů považována za doručenou bez ohledu na to, jestli jste je skutečně četli. Řešením je se na příchozí dokumenty nechat upozornit e-mailem nebo SMS, textové zprávy jsou však zpoplatněné. Upozornění na novou poštu můžete nastavit přímo ve své datové schránce.
  • Všechny zprávy se po 90 dnech od doručení automaticky vymažou. Pokud k nim chcete mít přístup i nadále, zálohujte si je do počítače včetně obálky s elektronickým podpisem a časovým razítkem. Nebo si můžete zřídit službu Datový trezor, která uchovává zprávy i po 90 dnech, ale připlatíte si za ni.
  • Odesílání zpráv subjektům mimo státní správu je zpoplatněno. Datovou schránku můžete používat i pro komunikaci s jinými subjekty, například s klienty, bankami nebo pojišťovnami. Příjem této korespondence je zdarma, ale za odesílání zpráv se poplatku nevyhnete.

Chcete pomoci se správou datové schránky? Obraťte se na nás

Pokud nechcete řešit starosti spojené s vedením datové schránky a pouze využívat jejích výhod, vyzkoušejte naši službu – správu datové schránky – a my se o vše postaráme.


Kontaktní informace

Napište nám a my se Vám
ozveme do 24 hodin.

Tento web používá k poskytování služeb soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.   Další informace