5 kroků k úspěchu. Jak se vyhnout chybám v začínajícím byznysu

Zvažujete, že začnete podnikat, nebo už jste na začátku své podnikatelské cesty? Pokud ano, pak by Vám nemělo ujít 5 nejčastějších chyb, kterých se lidé dopouštějí na začátku podnikání. Specialista na obchod a prodej, Petr Bernadič z firmy Každý Prodává, Vám přináší 5 kroků, které Vám pomohou se vyhnout těmto chybám a dosáhnout úspěšného podnikání. Takže – jdete do toho?

Můj produkt je pro všechny

Věta, kterou jsem za svou kariéru slyšel snad asi stokrát.„Můj produkt se dá prodat všem.” „Můj produkt potřebují a hlavně ocení úplně všichni…” A jste si tím jistí?

Tím, že budete mít produkt/službu pro všechny, docílíte akorát toho, že prodej a s tím i související marketing bude příliš obecný. Vaše argumenty budou tak neurčité, jako Vaše cílová skupina. „Jsme spolehliví, s námi ušetříte….” Otázka ale je – bude to fungovat? Komunikujete tím nějakou emoci? Zvednou tyto argumenty zákazníky ze židle a zvednou je natolik, že si dojdou pro peněženku a nakoupí? Za sebe mohu říct jasné ne.

Cílovou skupinu si co nejlépe definujte. Vciťte se do ní, zjistěte, co s cílovou skupinou hýbe, co na ni funguje a jak docílíte toho, že těmto zákazníkům prodáte. Udělejte si pořádnou analýzu, a to třeba i za pomoci metody VPC. Jakmile si na skupině vyzkoušíte, zda Vaše úsilí funguje a co konkrétně funguje, rozšiřujte ji o podobné zákazníky. Rozšíření dělejte postupně a s rozvahou.

Perfektní produkt není třeba

Dalším velmi častým problémem je, že se začínající podnikatelé až příliš zamilují do svého produktu/služby, a tím sami sebe zaslepují. Nadšení a víra v produkt je fajn, to si samozřejmě udržte. Nicméně mnoho firem se tak moc zasekne na neustálém vylepšování, inovacích a rozšiřování daného produktu, že nevidí to nejdůležitější. A co to je?

Skoro nikdy od firem neslyšíte úvahu a analýzu, co konkrétní produkt, který prodávají, přinese na trh. Jakou hodnotu dá zákazníkům? Jaký efekt bude produkt na trh mít? Za jakou cenu je ho zákazník schopen pořídit?

Udělejte si průzkum trhu. Zkuste svůj výrobek/službu prodat dopředu např. přes Kickstarter, otestujte si, zda je produkt žádaný, kolik jsou za něj zákazníci ochotni zaplatit. To vše klidně s MVP (minimal viable product), tedy produktem s nejmenší funkcionalitou, který je však použitelný a Vy tak na něj můžete získat skvělou zpětnou vazbu pro další vývoj. To vše s minimem finančního rizika.

Zbavte se dojmu, že na trh musíte jít s perfektním produktem. Ten zdokonalíte při procesu a mnohem lépe, a to díky zpětným vazbám zákazníků.

Nastavení obchodního procesu

Improvizace stačí, když máte jednoho zákazníka, později už to může být chaos. Nejzásadnější věc v celém obchodním procesu je CRM (customer relationship management).

Můžete si myslet, že si všechno pohlídáte v tabulkách a v různých dokumentech, a ze začátku to tak být může. Nicméně až se Vám prodej rozjede, co budete dělat pak? To, že budete mít pod kontrolou celou cestu zákazníka, docílíte toho, že na nic nezapomenete, můžete i pak snadněji inovovat ty části procesu, které až tolik nefungují a hlavně zvýšíte důvěryhodnost své firmy.

O nastavení obchodního procesu jsme více mluvili na webináři „Od generování leadů po uzavírání obchodu”, který si můžete pustit ze záznamu. Najdete tam i konkrétní fráze pro LinkedIn komunikaci, komunikaci po telefonu nebo fráze, jak uzavírat obchody. Případně využijte detailně zpracovaný manuál obchodní procesu, který Vás díky příkladům a pracovnímu sešitu navede, jak si správně obchodní proces vytvořit.

Produkt nemá nohy

Domněnka toho, že si zákazníci najdou Váš produkt sami, je zcela utopická. Žijeme v době, kde skoro každý produkt má nějakou alternativu, konkurenci. Viděli jste jenom kolik je bílých jogurtů v supermarketu?

Pokud by se náhodou stalo, že vymyslíte něco zcela nového, do pár týdnů budete mít konkurenta na světě. To Vám garantuji. Je tedy na Vás, abyste zákazníka přesvědčili o hodnotě svého produktu. Proč je zrovna Váš ten pravý. Proč si ho mají pořídit?

Najděte si prvního zákazníka, oslovte společnosti, choďte na networkingové akce, hledejte místa, kde je Váš potenciální zákazník. Ptejte se na feedback a na jeho základě produkt vylepšujte. Zkrátka a jasně – jděte s kůží na trh.

Bez cíle stojíte na místě

„Chci vydělávat hodně peněz, chci mít úspěšnou firmu, chci být jedničkou na trhu….” To všechno zní skvěle. Když však budete získávat nové klienty či nabírat nové zaměstnance, jsou tyto argumenty dostačující? Znějí přesvědčivě?

Zpracujte si jasnou vizi a podle toho si nastavte jasné cíle. Jakmile podložíte svoji vizi jasnými kroky, hned je to více hmatatelnější a lépe se to představuje. Zákazníci i zaměstnanci chtějí vidět hodnotu.

Udělejte si čas na sestavení jasné vize a odpovězte si na otázky typu:

  • Jak si svou firmu představuji za 10 let?
  • Jak to všechno bude vypadat?
  • Co budeme jako firma nabízet?
  • Kdo pro mě bude pracovat?
  • Jak bude vypadat moje náplň práce?
  • Jak se naši zákazníci cítí, když koupí?
  • Jakou vyvoláváme v zákaznících emoci?

Sestavení vize je jedna z nejzásadnějších věcí každého byznysu. Pokud nevíte, kam směřujete, nikam nedojdete. Vyplňte si svou Business DNA (zdarma ke stažení), která Vám pomůže definovat základní kameny Vašeho byznysu a zajistit si dlouhodobý růst.

Dodržením těchto základních 5 kroků budete na správné cestě k úspěšnému podnikání. Není to procházka růžovým sadem, ale stojí to za to. Přeji Vám mnoho štěstí, ale hlavně vytrvalosti a schopnosti poučit se z chyb. Rád Vám podám pomocnou ruku na startu Vašeho byznysu nebo v rostoucí fázi firmy.

S pozdravem
Petr Bernadič
Specialista na obchod, vedení týmů a zvyšování jejich výsledků


Kontaktní informace

Napište nám a my se Vám
ozveme do 24 hodin.

Tuto stránku chrání služba reCAPTCHA a vztahují se na ni Zásady ochrany soukromíSmluvní podmínky společnosti Google.

Doporučujeme

Založení firmy online
Založení firmy online

Podnikejte do 3 dnů! Rychlé založení firmy …

Podnikejte do 3 dnů! Rychlé založení firmy online na pár kliknutí od 6 993 Kč – a papírování vyřídíme…

Zjistit více Zjistit více
Založení živnosti
Založení živnosti

Podnikejte jako OSVČ – živnost zařídíme za Vás.…

Podnikejte jako OSVČ – živnost zařídíme za Vás. Neztrácejte se v administrativě spojené s ohlášením živnosti…

Zjistit více Zjistit více

Mohlo by Vás také zajímat