Kategorie
Jak snížit náklady v podnikání a zvýšit zisk: praktické rady
Každý podnikatel, který chce ze svého byznysu vytěžit maximum, musí uvažovat ekonomicky. Cílem je dosahovat co nejvyšších příjmů a zároveň držet náklady na uzdě. I když se někdy šetřit nevyplatí, existují situace, kdy má smysl výdaje pečlivě hlídat a optimalizovat tak svůj zisk.
Co se v článku dozvíte?
Co jsou náklady a jak se dělí
Náklady představují prostředky vynaložené v rámci podnikání, které mají za cíl přinést co nejvyšší výnosy, a tedy i zisk. Mezi nejběžnější náklady v podnikání patří například:
- spotřebovaný materiál,
- spotřebované služby či energie,
- mzdové náklady,
- pronájem prostor k podnikání,
- poplatky a daně státnímu sektoru,
- software, aplikace, technické zázemí,
- a mnoho dalších.
Náklady vs. výdaje
I když tyto pojmy zní jako synonyma, jsou mezi nimi rozdíly z pohledu účetnictví. Zatímco náklad vzniká v okamžiku spotřeby, a má tak dopad do celkového výsledku hospodaření, výdaj vzniká v okamžiku platby a má přímý vliv na peněžní toky.
Když firma například pořídí nový stroj za 1 mil. Kč, zaplatí jednorázový výdaj v této výši, ale do nákladů v účetnictví může stroj vstoupit postupně prostřednictvím odpisů dlouhodobého majetku.
Náklady můžeme formálně dělit z několika různých hledisek na:
- fixní a variabilní,
- přímé a nepřímé,
- režijní a jednicové.
Pro podnikatele jsou velmi důležité tzv. daňově uznatelné náklady, protože si jimi může snížit svůj daňový základ a tedy i výslednou daňovou povinnost. Přečtěte si, jak rozlišit daňové a nedaňové náklady v podnikání.
Snižování nákladů v praxi
Optimalizace nákladů v podnikání často vychází z hledání možností, které by mohly vést k úsporám v provozní činnosti (ať už jde o úspory při výrobě, poskytování služeb či chodu firmy). Může nastat jako reakce na tržní situaci, trendy a měnící se legislativu.
Provoz firmy můžete optimalizovat dvěma způsoby:
-
1
Snižování nákladů
Sem patří například:
hledání vhodných a cenově dostupnějších dodavatelů – nejen pro náplň činnosti firmy, ale i režijní provozní záležitosti, např. používaný software, telefonní operátoři, servisní firmy, pojištění firmy, marketingové aktivity...;
hledání možností úspor z rozsahu – využití objemových bonusů či věrnostních slev při nákupu zboží, materiálu i služeb u stávajících dodavatelů...;
efektivnější využívání zdrojů – interní optimalizace skladových zásob a spotřeby materiálu, zrušení nevyužívaných předplatných, nástrojů či služeb...
-
2
Investice do rozvoje a inovací
Častým krokem výrobních podniků, které hledají prostor pro úspory, je snaha investovat do zavedení nových produkčních technologií, a tím ušetřit mzdové náklady ve výrobě.
Podobně však můžete snížit i náklady ve službách a administrativě, a to pomocí digitalizace a automatizace procesů, zapojení AI, digitalizace účetnictví nebo investice do vzdělávání pracovníků pro zvýšení jejich kvalifikace.
TIP: Aby se Vaše podnikání nedostalo do červených čísel, vytvořte si alespoň základní podnikatelský a finanční plán. Ještě je nemáte? Stáhněte si zdarma naši šablonu podnikatelského záměru.
Když se firma dostane do finančních problémů, mnohdy sahá k ráznějšímu řešení v oblasti minimalizace nákladů. Mezi ty nejčastější patří:
- personální oblast – dochází ke snižování počtu zaměstnanců, mzdových nákladů, nebo zrušení benefitů pro zaměstnance;
- provoz a výroba – firma pozastaví výdaje, které nejsou nezbytně nutné pro její provoz (třeba volitelná školení, firemní akce), přejde na levnější suroviny, auta nebo stroje, vymění dražší dodavatele, nebo některé činnosti outsourcuje na třetí stranu (typicky IT nebo účetnictví), drží nižší zásoby;
- investice a rozvoj – firma odloží své plánované investice, uzavře vybrané pobočky nebo zmenší prodejní plochu, aby ušetřila na nájmu.
Vhodnou prevencí zhoršení finanční situace ve firmě je i nastavení controllingových procesů, kdy pravidelně sledujete pohyb financí nejen v rámci společnosti, ale také z firmy ven a naopak. Lépe tak najdete příležitosti, kde ušetřit nebo jak posílit firemní cash flow.
Neplaťte zbytečně za kancelář
Pokud nevlastníte nemovitost pro podnikání, nejste například výrobní společnost nebo nepotřebujete kancelář, kde byste přijímali klienty, můžete ušetřit na fixních nákladech i vhodnou volbou sídla – například se přestěhujete do menších prostor či levnější lokality nebo sáhnete po virtuálním sídle.
S virtuálním sídlem Vám odpadnou náklady za prostory, které byste si museli draze pronajímat, a za mnohem nižší částku máte k dispozici adresu, konferenční místnost pro jednání s úřady a zpracování příchozí pošty.
Víte, že v podnikání můžete mít odlišné formální a skutečné sídlo firmy? Přečtěte si, v čem se od sebe liší a jaké požadavky má oproti nim provozovna.
Kdy se snižování nákladů nevyplácí
Pomocí optimalizace nákladů vzniká větší prostor pro marže a následný zisk. Vyvarujte se však úspor v takových oblastech, které by mohly ovlivnit kvalitu výrobků či služeb nebo dobré jméno Vaší firmy. Úspory by také neměly nikdy být na úkor bezpečnosti.
Pomůžeme Vám ušetřit za sídlo
Náklady nejsou jen účetní položka, ale nástroj pro řízení zisku. Hledejte úspory tam, kde dávají smysl. Pokud Vás zaujala možnost využít virtuální sídlo, jsme tu pro Vás. Pořízení sídla zvládnete pohodlně online – bez nutnosti osobní návštěvy a během pár minut.
Pokud máte jakékoli dotazy, neváhejte využít náš kontaktní formulář, rádi Vám pomůžeme.
Napište nám a my se Vám
ozveme do 24 hodin.