Novela notářského řádu: co se změnilo a jaké výhody přináší?

1. září 2021 vstoupila v platnost novela notářského řádu č. 300/2021 Sb. Zjistěte, jaké změny nastanou ve vyřizování požadavků přes internet, v evidenci notářských zápisů a ve vydávání apostil.

Notářské zápisy na dálku a elektronicky

Žadatel může nově některé požadavky vyřešit s notářem plně online. Využijí k tomu elektronickou identifikaci a spojí se přes videokonferenci. Notář ověří totožnost účastníků pomocí identifikačního dokladu a během videohovoru provede srovnání účastníka a fotografie na dokladu. Doklad tedy musí obsahovat fotku – pro identifikaci lze využít občanský průkaz, pas, řidičský průkaz, povolení k pobytu apod. Autentizace účastníků proběhne pomocí uznávaného elektronického podpisu, notář místo úředního razítka a vlastnoručního podpisu dokument potvrdí kvalifikovaným elektronickým podpisem.

Tento způsob komunikace je však možný pouze u obchodněprávních agend, netýká se tak např. dědických a rodinných záležitostí. Ve spojení s využitím přímého zápisu do obchodního rejstříku tak bude nově možné na dálku například založit obchodní společnost nebo v ní provádět změny. Vše proběhne distančně bez nutnosti osobní návštěvy notářského úřadu.

Sbírka dokumentů a Evidence ověřených podpisů

V nových evidencích si každý bude moci přes dálkový přístup ověřit pravost notářského zápisu a pravost ověření podpisu. Sbírka dokumentů a Evidence ověřených podpisů budou obsahovat údaje o všech legalizacích provedených notáři a o notářských zápisech. Veřejnost do nich může nahlížet na základě pořadového čísla nebo QR kódu, který bude součástí ověřovací doložky přímo na dokumentu.

Evidence ověřených podpisů slouží pro kontrolu označení listiny a údajů ověřených notářem, a to po zadání:

  • pořadového čísla evidence,
  • jména, příjmení a data narození osoby, jejíž podpis byl legalizován.

Notář bude mít po vyhotovení notářského zápisu povinnost jej nahrát do Sbírky dokumentů. Pokud notářský zápis vznikl v listinné podobě, převede ho do elektronické verze naskenováním, text dokumentu přitom musí být strojově čitelný. Vznikne tak univerzální online archiv obsahující všechny notářské zápisy, které si kdokoli může zobrazit prostřednictvím vzdáleného přístupu a vyhledat si informace o nich (zda byly sepsány, případně kým). Samotný obsah zápisů veřejně dostupný nebude.

Vydávání apostil pobočkami Notářské komory

Třetí oblastí, kterou novela upravuje, je provádění vyššího ověření notářských listin ve styku s cizinou (tzv. apostil). Nově budou mít tuto pravomoc pobočky Notářské komory České republiky v Praze, Ústí nad Labem, Plzni, Českých Budějovicích, Hradci Králové, Brně a Ostravě. Dosud apostily vydávalo pouze Ministerstvo spravedlnosti. Změna má podnikatelům usnadnit získání těchto doložek.

Máte zájem o notářský zápis? Ozvěte se nám

Teď už víte, jaké změny v notářském řádu nastaly. Pokud však nechcete s notářským zápisem ztrácet čas nebo si nejste jisti, zda jej potřebujete, využijte služby objednání notářského zápisu. Naši odborníci poradí, zda je pro Vaše účely nutný, a případně notářské služby zprostředkují. Kontaktujte nás a můžeme začít.


Kontaktní informace

Napište nám a my se Vám
ozveme do 24 hodin.

Tuto stránku chrání služba reCAPTCHA a vztahují se na ni Zásady ochrany soukromíSmluvní podmínky společnosti Google.

Mohlo by Vás také zajímat