Každý, kdo v životě musel řešit ztrátu zaměstnání ví, o jak nepříjemnou životní situaci se jedná. A to jak v případě, že za ztrátu zaměstnání nese vinu sám pracovník nebo k ní došlo souhrou jiných okolností.

Zaměstnanec by se v tomto případě měl vždy obrátit k registraci na Úřad práce ČR, který mu v případě splnění zákonných povinností umožní čerpat podporu v nezaměstnanosti. Ta je určena k překlenutí období, než se mu podaří získat nové zaměstnání a náleží mu ode dne podání žádosti o podporu.

Tyto nároky upravuje zákon o zaměstnanosti č. 435/2004 Sb. a §25 tohoto zákona následně upravuje tyto oblasti:

  • kdo je uchazečem o zaměstnání
  • vymezuje, kdo není uchazečem o zaměstnání
  • zařazení a vedení v evidenci uchazečů,
  • podmínky a překážky zařazení a vedení v evidenci

Podpora v nezaměstnanosti náleží uchazeči o zaměstnání v případě, že splní zákonné podmínky a uchazeč má na ni nárok, když svou činností získal důchodové pojištění v období 12 měsíců, požádal pobočku Úřadu práce ČR a nepobírá starobní důchod. Doba vyplácení podpory se však liší, a to v závislosti na věku uchazeče. Podpůrčí doba činí u uchazeče:

  • ve věku do 50 let 5 měsíců
  • ve věku od 50 do 55 let 8 měsíců
  • nad 55 let věku 11 měsíců.

Nárok na podporu v nezaměstnanosti následně zaniká uplynutím podpůrčí doby, ukončením v evidenci uchazečů či vyřazením z evidence uchazečů.

V případě žadatele, který byl zaměstnancem se výše podpory v nezaměstananosti vypočítává procentuelní sazbou z průměrného měsíčního čistého výdělku. V případě OSVČ se stanovuje procentuelní sazbou z posledního vyměřovacího základu přepočteného na 1 kalendářní měsíc.

Procentuelní sazby činí:

  • první 2 měsíce 65%, maximálně však 0,58násobek průměrné mzdy národního hospodářství za období prvního až třetího čtvrtletí předcházejícího kalendářního roku
  • následující 2 měsíce 50%
  • po zbytek doby vyplácení podpory 45%

V případě, že zaměstnanec ukončil zaměstnání bez odůvodnění či dohodou se zaměstnavatelem, náleží mu procentuelní sazba 45% po celou podpůrčí dobu.

V případě, že půjdete o podporu v nezaměstnanosti žádat, je nutné doložit následující doklady:

  • zápočtový list, který Vám vydá zaměstnavatel
  • potvrzení o průměrném čistém měsíčním výdělku
  • evidenční list důchodového pojištění (případně doklad o výkonu jiné výdělečné činnosti)
  • v případě OSVČ potvrzení o době trvání účasti na důchodovém pojištění a o vyměřovacím základu pro pojistné na sociálním zabezpečení

V případě, jakýchkoliv pochybností či nedostatku informací se obraťte na pobočku krajského Úřadu práce ČR, kde Vám budou poskytnuty přesné informace.


Kontaktní informace

Napište nám a my se Vám
ozveme do 24 hodin.

Tuto stránku chrání služba reCAPTCHA a vztahují se na ni Zásady ochrany soukromíSmluvní podmínky společnosti Google.

Mohlo by Vás také zajímat