Elektronické daňové přiznání v roce 2023: pro koho je povinné?

Komunikace přes datovou schránku šetří čas – pro mnoho podnikatelů je používání datovky dokonce povinné. Od letoška se jejich řady rozšiřují o další subjekty. Patříte mezi ně?

Datová schránka pro každého podnikatele

Počty datových schránek stoupají. Od 1. ledna 2023 navíc platí novela zákona č. 300/2008 Sb., o elektronických úkonech a autorizované konverzi dokumentů, která řady jejich uživatelů rozšiřuje. Stát nově automaticky zřídí datovou schránku všem OSVČ a také právnickým osobám včetně spolků, nadací a společenství vlastníků bytových jednotek (SVJ). Schránky se zřizují postupně, a to do 31. března 2023.

Zároveň platí, že subjekty, které mají datovou schránku, musí podávat formuláře (např. daňová přiznání) výhradně elektronicky – v opačném případě jim hrozí postih. Kromě datové schránky můžete k podání na finanční úřad využít také portál MOJE daně.


TIP! Nejste si jistí, jestli už Vám stát datovku vytvořil? Ověřte si to v oficiálním seznamu držitelů datových schránek. Po zřízení schránky by Vám navíc měly poštou dorazit přístupové údaje.

V praxi může také nastat situace, kdy máte dvě datové schránky: jednu jako fyzická osoba – podnikatel (např. instalatér, stavař nebo advokát) a druhou jako nepodnikající fyzická osoba. V takovém případě nezáleží na tom, kterou schránku k podání použijete.

Odkdy musíte datovku používat?

Obecně je třeba rozlišovat mezi zřízením (tj. obecným vytvořením) datové schránky a jejím zpřístupněním (de facto její následnou aktivací).

Povinnost odevzdávat dokumenty státní správě elektronicky se na Vás vztahuje až ve chvíli, kdy máte datovku zpřístupněnou. Pouhé zřízení datové schránky (tedy bez její aktivace) totiž dle vyjádření Generálního finančního ředitelství tuto povinnost nezakládá.


Máte další otázky? Z důvodu určitých nejasností v této souvislosti vydala finanční správa informační shrnutí, které najdete na jejím webu.

Na závěr připomeneme, že komunikace přes datovou schránku probíhá obousměrně. Musíte tak přes ni nejen podávat formuláře, ale také hlídat, zda Vám od úřadů nepřišla nová zpráva – po 10 dnech se totiž automaticky považuje za doručenou (podrobněji o tom píšeme v článku o datových schránkách).

I s datovkou Vám ale čas od času mohou přijít dokumenty od finanční správy poštou, zejména pokud se netýkají Vašeho podnikání. Pokud chcete v datové schránce držet veškerou komunikaci, musíte o to orgány finanční správy jednotlivě požádat (viz stanovisko finanční správy).

Datovka bez starostí

Ještě datovku nemáte, a chcete si ji založit? Pomůže Vám návod na založení datové schránky. A pokud už schránku vlastníte, rádi za Vás obstaráme její správu. Stačí se nám ozvat pomocí formuláře níže.


Kontaktní informace

Napište nám a my se Vám
ozveme do 24 hodin.

Tuto stránku chrání služba reCAPTCHA a vztahují se na ni Zásady ochrany soukromíSmluvní podmínky společnosti Google.

Doporučujeme

Daňové přiznání
Daňové přiznání

Termín podání se blíží, ale Vy nemáte čas na…

Termín podání se blíží, ale Vy nemáte čas na papírování? Objednejte si daňové přiznání online a formuláře vyřešíme…

Zjistit více Zjistit více

Mohlo by Vás také zajímat