Daňová evidence, nebo účetnictví – co je pro Vás to pravé?

Vedení daňové evidence a účetnictví jsou dvě rozdílné věci. Je běžné, že se začínající podnikatelé v těchto pojmech neorientují a nevědí, kterou z těchto možností zvolit. Pojďme si tedy oba termíny vysvětlit. Popíšeme Vám rozdíly a dozvíte se, kdo musí vést daňovou evidenci a kdo účetnictví.

Hlavní rozdíly mezi daňovou evidencí a účetnictvím v kostce

Daňová evidence se dříve označovala názvem jednoduché účetnictví. Účetnictví, jak ho známe dnes, se zase nazývalo podvojné účetnictví. Terminologie Vás sice může zmást, nicméně pochopení rozdílů je snadné.

Daňová evidence

Daňová evidence slouží především ke stanovení správné výše základu daně z příjmu, který se určí jako rozdíl mezi příjmy a výdaji. Obsahuje údaje o nákladech, výdajích, majetku a dluzích. Vedou ji fyzické osoby, které mají příjmy z podnikání nebo samostatné výdělečné činnosti (OSVČ) a chtějí uplatňovat reálné výdaje.

Daňová evidence = rozdíl mezi příjmy a výdaji

  • Příjmy – přijaté peníze na bankovním účtu nebo v pokladně, zásadní je okamžik zaplacení.
  • Výdaje – úbytek peněz na bankovním účtu nebo v pokladně, zásadní je okamžik zaplacení.

Účetnictví

Co je účetnictví? Oproti daňové evidenci poskytuje komplexnější pohled na hospodaření firmy. Základ daně se zde určuje jako rozdíl mezi výnosy a náklady. Účetnictví je povinné pro všechny podnikatelské subjekty zapsané v obchodním rejstříku.

Účetnictví = rozdíl mezi výnosy a náklady

  • Výnosy – výkony vyjádřené v Kč, kdy zásadní je okamžik provedení výkonu (výnos tedy vzniká např. k datu vystavení faktury, ne až při jejím zaplacení).
  • Náklady – spotřeba hospodářských prostředků, cizích výkonů nebo práce pracovníků firmy, zásadní je opět okamžik provedení výkonu, nikoli platby.

Co je daňová evidence?

Hlavním cílem daňové evidence je zjištění základu daně z příjmu pro vyplnění daňového přiznání a správný odvod daně finančnímu úřadu. Základ daně pak využijete také v přehledech pro ČSSZ a zdravotní pojišťovnu. Současně díky daňové evidenci OSVČ získáte souhrn stavu a pohybu Vašeho majetku a závazků za zdaňovací období. Jde tedy stručně řečeno o velmi zjednodušenou formou účetnictví (a v minulosti se tak i nazývala), nejde ale o účetnictví v pravém slova smyslu.

Kdo musí vést daňovou evidenci?

Pokud spadáte mezi podnikající fyzické osoby, nejste zapsáni v obchodním rejstříku a pro účely stanovení základu daně využíváte evidenci příjmů a k nim uplatňujete skutečné výdaje (tedy nevyužíváte paušální výdaje procentem z příjmů), pak je daňová evidence určena právě pro Vás. Abyste ji mohli vést, Váš roční příjem navíc nemůže přesáhnout 25 milionů Kč.

Jak na vedení daňové evidence?

Vedení daňové evidence je daleko jednodušší než účetnictví, nicméně i přesto musí splňovat náležitosti, které ukládá zákon o daních z příjmu:

  • informace o příjmech a výdajích (tak, aby bylo možné zjistit základ daně z příjmů),
  • informace o majetku a závazcích.

Zákon dále udává pouze údaje, které k výpočtu základu daně musíte dodat. Jakou formou si je zaznamenáváte, už záleží na Vás. Můžete si pořídit online platformu pro evidování příjmů a výdajů, účetní software nebo si jednoduše založit excelovskou tabulku.

Zcela určitě musí daňová evidence obsahovat:

  • datum vystavení dokladu,
  • číslo dokladu,
  • označení transakce (srozumitelný slovní popis, ze kterého bude jasné, o jakou transakci jde, a to jak Vám, tak případně správci daně),
  • označení, zda šlo o příjem nebo výdaj,
  • hodnotu příjmu či výdaje, a zda je daňově uznatelný,
  • výši přijatého, resp. zaplaceného DPH (pokud jste plátce DPH).

V rámci evidence majetku a závazků pak uvádíte:

  • dlouhodobý a drobný majetek,
  • závazky – kolik musíte zaplatit, komu a s jakou splatností,
  • pohledávky – kolik Vám kdo dluží a v jaké lhůtě má pohledávku uhradit.

Řada podnikatelů si vedení daňové evidence dokáže zajistit sama, ale pokud se chcete věnovat především svému podnikání, je výhodnější tyto starosti přenechat odborníkům. Ušetříte tak drahocenný čas a budete mít jistotu, že Vaše daňová evidence obsahuje vše nezbytné. Jestliže se rozhodnete využít spolehlivých služeb našich odborných poradců, vše bude probíhat rychle a správně – Vy nebudete muset studovat právní předpisy a ztrácet čas komunikací s úřady.

Jste plátce DPH?

Pokud jste plátce DPH, potřebujete kromě vedení daňové evidence také evidenci pro účely daně z přidané hodnoty, tedy přehled údajů, které jsou nezbytné pro sestavení daňového přiznání k DPH a kontrolního hlášení. Jako plátce DPH musíte vést evidenci k DPH i v případě, že uplatňujete paušální výdaje.

Co je účetnictví a pro koho je určeno?

Účetnictví vedou všechny právnické osoby (například obchodní společnosti) a fyzické osoby, které se staly účetní jednotkou. Tou se jako fyzická osoba stanete tehdy, když Váš roční obrat přesáhne částku 25 milionů Kč. Účetnictví u živnosti tedy není příliš obvyklé.

Definic účetnictví existuje hned několik, jednoduše řečeno jde však o rozsáhlejší a komplikovanější proces, než je daňová evidence, a proto podnikatelé velmi často vyhledávají účetní služby. Poskytne Vám komplexní přehled nad podnikáním. S vedením účetnictví máme bohaté zkušenosti. Pokud s ním potřebujete pomoci, obraťte se na nás! Ušetříte tak čas, který můžete věnovat tomu, co je pro Vaše podnikání opravdu důležité.

Paušální výdaje a paušální daň

Není nic neobvyklého, že OSVČ nevedou daňovou evidenci ani účetnictví a namísto toho uplatňují tzv. paušální výdaje, kdy si evidují pouze příjmy a pohledávky. Tento případ se týká především drobných živnostníků s ročními příjmy do 2 milionů korun, kteří se rozhodnou uplatňovat výdaje procentem z příjmů, nazývaným také paušál.

Pokud uplatňujete výdajový paušál, nemusíte vést žádnou evidenci kromě vystavených faktur (a evidence pro účely DPH, pokud jste její plátce). Jednou ročně pak podáváte daňové přiznání.

V případě, že Vaše roční příjmy z podnikání nepřekračují 1 milion Kč, můžete se přihlásit k platbě paušální daně. Tím pádem nemusíte podat ani daňové přiznání, ale pouze měsíčně odvedete fixní částku. Ta kromě daně obsahuje i zálohy na zdravotní a sociální pojištění.

Stále si nevíte rady?

Pokud si nejste jisti, zda máte vést daňovou evidenci, nebo účetnictví, nebo hledáte zkušeného odborníka, který Vám pomůže s papírováním s tím spojeným, obraťte se na nás.

Pomůžeme Vám, ať už potřebujete vyřešit daňovou evidenci nebo vedení účetnictví. Jsme tu pro Vás také v případě, že jako OSVČ váháte, zda si do daňového základu uplatňovat reálné výdaje, přejít na paušální výdaje nebo paušální daň. Napište nám pomocí formuláře níže a my už se o vše postaráme.


Kontaktní informace

Napište nám a my se Vám
ozveme do 24 hodin.

Mohlo by Vás také zajímat