Potřebujete si dát od podnikání pauzu, ať už kvůli jiné práci, nebo třeba změně priorit? Není nutné živnost rovnou rušit. Mnohem praktičtější je její dočasné přerušení. Až budete chtít znovu začít, stačí ji obnovit a můžete dál pokračovat jako OSVČ. Podívejte se, jak přerušení živnosti funguje a co všechno k tomu potřebujete.
Přerušit, nebo ukončit živnost OSVČ?
Důvodů, proč podnikatelé přerušují živnost, je celá řada. Někdo řeší zdravotní problémy, finanční potíže, přechod na firmu nebo třeba konec letní sezóny.
Přerušení se vyplatí hlavně tehdy, když plánujete, že svoje podnikatelské aktivity časem obnovíte. Zrušení a opětovné zakládání živnosti by totiž znamenalo zbytečné papírování i platbu nového správního poplatku.
Víte, že se k podnikání už nechcete vrátit? Přečtěte si článek o ukončení živnosti.
Na jak dlouho můžete pozastavit živnost?
Podnikání se nedá přerušit na dobu neurčitou, ale vždy musíte uvést konkrétní datum. Jestli to bude pár měsíců nebo let, je jen na Vás. Délku přerušení si určíte podle toho, jak dlouhou pauzu potřebujete.
Praktické je dát si přerušení třeba na 100 let. Dlouhá lhůta Vám ušetří starosti s hlídáním termínů a nutností přerušení prodlužovat.
TIP: Pokud nemáte zaměstnání, které bude navazovat na podnikání, měli byste se zaregistrovat na úřadu práce. Zdravotní pojištění za Vás začne hradit stát a při splnění podmínek (během posledních 2 let jste si aspoň 12 měsíců platili důchodové pojištění, ať už jako OSVČ, nebo zaměstnanec) můžete získat i podporu v nezaměstnanosti, pak by za Vás stát hradil i sociální pojištění.
Komu je třeba oznámit přerušení živnosti OSVČ?
Jakmile se rozhodnete živnost přerušit, dejte to co nejdřív vědět úřadům. Čím dřív, tím líp. Když se opozdíte, nejspíš si přiděláte starosti navíc. Úřady po Vás budou chtít doplatit zálohy na sociální a zdravotní pojištění i za období, kdy jste byli bez příjmů z podnikání.
Jakým institucím musíte přerušení živnosti ohlásit?
- České správě sociálního zabezpečení a své zdravotní pojišťovně do 8 dní
- Finančnímu úřadu do 15 dní
Jakmile pozastavíte živnost, přestanete být účastníkem důchodového pojištění a toto období se Vám už nezapočítá jako odpracovaná doba pro důchod. Můžete si však jednoduše na ePortálu ČSSZ podat Přihlášku k dobrovolné účasti na důchodovém pojištění.
Přerušení živnosti není jen o vyplnění formuláře. Daňové přiznání musíte podat za předchozí rok i v případě, že jste v něm podnikali jen pár dnů či týdnů.
Jak a kdy kontaktovat živnostenský úřad?
Jakmile se finálně rozhodnete pro pozastavení živnosti, měli byste svou změnu v podnikání nahlásit i živnostenskému úřadu. Začátkem přerušení živnosti bude den, kdy od Vás úřad dostane oznámení, případně pozdější datum, které v oznámení uvedete – zpětně totiž přerušení nahlásit nemůžete.
Přerušení živnosti osobně na úřadu
Přestávku v podnikání můžete dát na vědomí osobně na jakémkoliv živnostenském úřadu nebo na pobočce Czech POINT. Připravte si své IČO a osobní doklad pro ověření.
Formulář pro přerušení živnosti
V ostatních případech se neobejdete bez vyplnění a vytištění tzv. změnového listu, který je jednou z verzí Jednotného registračního formuláře.
Kromě základních informací o sobě a své živnosti v něm vyplníte v kolonce 05 dobu přerušení od–do.
V kolonce 16 změnového listu můžete zaškrtnout, že má živnostenský úřad informovat i sociálku, zdravotní pojišťovnu a finanční úřad. Tím si ušetříte obíhání dalších institucí. I tak si následně raději ověřte, že jim oznámení dorazilo a úřady ho zpracovaly.
Pozastavení živnosti online
Po doplnění údajů pošlete formulář poštou či online s elektronickým podpisem, případně do datové schránky příslušného živnosťáku.
Pro urychlení a usnadnění práce je vhodné použít aplikaci, která slouží k vytvoření a následnému odeslání elektronické verze formuláře – najdete ji na Portálu živnostenského podnikání. Vyplněné podání tak nebudete muset tisknout, ale odešlete jej přímo z aplikace do datovky živnostenského úřadu.
Při jednání s úřady byste měli používat datovou schránku, kterou máte jako OSVČ zřízenou ze zákona. Některé úřady, například živnostenský, sice stále přijímají podání i e-mailem, ale datová schránka je spolehlivější, bezpečnější a oficiálně určená ke komunikaci.
Komu dát vědět o přerušení živnosti?
Jak probíhá obnovení přerušené živnosti?
Obnovení živnosti nemusíte hlásit, pokud se k podnikání vracíte v termínu, který jste uvedli při přerušení. Když se ale rozhodnete začít dřív, je třeba svůj úmysl předem oznámit opět přes změnový list Jednotného registračního formuláře. Teprve pak můžete znovu podnikat.
Informaci o obnovení živnosti nesmíte zapomenout rovněž nahlásit správě sociálního zabezpečení a zdravotní pojišťovně, a to opět do 8. dne následujícího měsíce.
Podnikání lze přerušit i bez obíhání úřadů
Dočasné přerušení živnosti není žádná věda. Ne každý se však chce zdržovat zadáváním nejrůznějších údajů do formulářů nebo řešit, jestli je lepší poslat oznámení o dočasném přerušení podnikání poštou, nebo datovou schránkou.
Pokud byste potřebovali pomoci s pozastavením nebo zrušením živnosti, jsme Vám k dispozici. Zavolejte nám, napište e-mail nebo vyplňte formulář pod článkem a my se Vám ozveme.
Napište nám a my se Vám
ozveme do 24 hodin.